fbpx

Slaapproblemen?

Wie slaapt er al eens niet slecht? Het is alleen problematisch als het een terugkerend patroon wordt.

Slaapproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben …

  1. Teveel prikkels gedurende de dag
  2. Teveel frisdrank, alcohol, koffie voor het slapengaan
  3. Een ruzie waarover je blijft piekeren
  4. Onvoldoende in “rust” of ontspanning nemen voor je gaat slapen

Goed slapen is de basis van je goed voelen en functioneren tijdens de dag

Tijdens je slaap krijgt je lichaam de kans om alle afvalstoffen uit je lichaam te filteren en je cellen te vernieuwen.
Als dit niet kan gebeuren omdat je onregelmatig of niet vast slaapt, dan gaat het lichamelijk foutlopen.

Vandaar als ik mensen begeleid met stress klachten dat een van de eerste zaken die we aanpakken het herstellen van het slaappatroon.

Aandacht voor je slapen gaat

Voor we gaan slapen gelden een aantal basisregels;
1. Geen Ipad, Tv, Gsm meer 2 uur voor het slapengaan want die blauwe lichtjes overprikkelen je slaap
2. Geen alcohol, chocolade, limonade of koffie meer na 19 uur

Wat wel?

In ontspanningsmodus komen door een warm bad of douche te nemen al dan niet met etherische olie (Lavendel, Bergamot, …), zuivere kristalzouten (die onttrekken afvalstoffen uit je lichaam) of een zaligmakende ontspanningsmassage. Dankzij deze hulpmiddelen val je niet alleen sneller in slaap maar slaap je ook dieper!

Een goed boek kan ook helpen zolang het geen te moeilijke materie is of het jou aan het denken zet 😉

Check het effect

Probeer de “voor het slapen gaan ” rituelen minstens een week vol te houden zodat je lichaam stilaan gewoon wordt aan je nieuwe aanpak.
Check ook wat het beste voor jou werkt.  De ene persoon houdt van een bad, de andere eens van een massage.
Het maakt niet uit wat je kiest, als het jou maar ontspant VOOR het slapengaan ❤

 

Geschreven door: Peggy Janssens